Faalangst

10 Tips bij opvoeden

Mindfulness

Reiki



Meer informatie?

Neem gerust contact met mij op voor meer informatie en/of vragen.


Webdesign: www.disk.nl

Achtergrondinformatie

Informatiebrochure ACT (pdf)

Informatie over faalangst


10 Tips bij opvoeden

Lees deze10 tips! (pdf)


Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

 

Stressreductie door Aandachttraining is een effectieve methode om mensen te leren omgaan met vermoeidheid, stress, pijn. In deze methode staat het beoefenen van 'mindfulness' of aandacht centraal.

Deze training in mindfulness is in 1979 in de VS ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR).

De toepassing van deze methode is buitengewoon praktisch en toepasbaar in het dagelijks leven. De middelen die een belangrijke rol spelen in het beoefenen van mindfulness zijn: meditatie, adembewustzijn en lichaamsoefeningen.

Mensen met (werk)stress worden bewuster hoe stress ons beïnvloedt. Zij leren vaardiger met stress om te gaan en krijgen meer evenwicht tussen denken en emotie. Mensen met gezondheidsklachten leren vaardiger leven met wat zich aandient in hun leven. Mensen met depressieve klachten en mensen met angsten leren helder in het moment te zijn. Zij leren adequater hun klachten te hanteren.

Mindfulness Based Cognitive Therapy – ook wel MBCT of Aandachtgericht cognitieve therapie genoemd – is een nieuwe, effectieve vorm van psychotherapie. Het is een combinatie van Mindfulnesstechnieken en cognitieve therapie. Met Mindfulness based cogniteve therapy leren mensen de werkelijkheid te accepteren zoals die is, zodat innerlijk rust en vrede wordt bereikt. Dit maakt Mindfulness een uniek en werkzaam therapeutisch middel.

Wat is mindfulness

Het is niet eenvoudig om mindfulness kernachtig in het Nederlands te vertalen. Je kunt het vertalen als opmerkzaamheid, bewustheid, attent zijn, aandachtig zijn, wakker zijn, alert zijn, aanwezig zijn, directe waarneming. Kabat-Zinn definieert mindfulness als "het bewust reguleren van de aandacht van moment tot moment, in het moment". Een andere definitie die hij geeft is: "Mindfulness is een manier om aandacht te geven, bewust, in dit moment, zonder oordeel".

Mindfulness heeft de kwaliteit van helder en objectief waarnemen wat er nu is aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens of emoties, zonder deze te veroordelen, hierover te fantaseren of te piekeren. Mindfulness gaat over aanwezig zijn bij wat je dit moment bewust bent, zonder iets anders te willen ervaren dan wat je nu ervaart. Als je meer in het moment bent, gaan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens of emoties minder met je op de loop.

"Het is zoals het is."

Aspecten van het beoefenen van mindfulness zijn:

  • Niet oordelen
  • Geduld
  • Acceptatie
  • Niet streven naar resultaat
  • Mild zijn
  • Loslaten
  • Humor

Het proces van leren aandacht geven aan wat er nu is gaat niet vanzelf. Het kost in het begin tijd, aandacht en energie. Maar hoe vaker je oefent, hoe meer je de momenten ervaart waar je wel met onverdeelde aandacht bij bent.

In Nederland is onderzoek gedaan aan de Radboud Universiteit Nijmegen naar het effect van de training op mensen met depressie en angsten. De belangrijkste uitkomsten van onderzoek naar de effecten van aandachttraining:

  • er is een afname van lichamelijke en psychologische klachten
  • een positieve verandering in de leefstijl
  • cliënten kunnen zich beter ontspannen
  • hebben een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
  • mensen melden een verbetering van kwaliteit van leven

Reiki

Reiki is het Japanse woord voor universele levensenergie. Andere culturen noemen deze energie ook wel 'chi' of 'prana'. Deze energie zorgt voor groei en genezing van alles wat leeft. We noemen deze geneeswijze ook wel het Usui systeem omdat Dr. Mikao Usui deze methode in de vorige eeuw heeft herontdekt in Japan.

Bij een inwijding word je tijdens de initiaties afgestemd op het ontvangen van deze energie. Dit wordt gedaan door een Reiki-master. Hierna kun je de energie via je handen doorgeven.

Als je Reiki aan jezelf geeft, dan geef je jezelf deze levensenergie. Hiermee genees je jezelf op alle niveaus: het fysieke niveau; het emotionele niveau; het mentale niveau en het spirituele niveau. Reiki brengt een reinigingsproces van het lichaam op gang en het stimuleert het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Als je in Reiki ingewijd bent, dan kun je andere mensen ook Reiki geven en hun genezingsproces stimuleren op dezelfde niveaus. Je geeft de universele energie dan door aan deze mensen. Je kunt Reiki geven aan alles wat leeft, dus ook aan dieren en planten.

Reiki inwijdingen

Je kunt Reiki leren in enkele dagdelen. Een initiatie stemt je lichaam af op het ontvangen en doorgeven van de energie.

Reiki I

Je krijgt achtergrondinformatie en de handposities voor behandeling van jezelf en anderen wordt geoefend. Na deze eerste graad Reiki-inwijding kun je energie doorgeven aan jezelf en aan anderen. Een inwijding eerste graad Reiki kost 50,00 euro.

Reiki II

Na een eerste graadinwijding is er de mogelijkheid om door te gaan met je tweede graad. Bij tweede graad Reiki vindt verdieping plaats en leer je werken met de ontvangen symbolen en met lange-afstandhealing.

Een inwijding tweede graad Reiki kost 100,00 euro. Je kunt er voor kiezen om een inwijding uit te breiden met coachgesprekken. Een gesprek van 1 uur kost 40 euro.

Reiki III

Dit is de inwijding tot Reiki-Master.

Reiki behandeling

Een behandeling voelt aan als een heerlijk gloeiende uitstraling die door of om je heen stroomt. Reiki behandelt de hele persoon: lichaam, emoties, geest en ziel. Het creëert tal van gunstige effecten, zoals ontspanning en een gevoel van vrede, veiligheid en welzijn. Reiki werkt ook in combinatie met medische of therapeutische technieken om bijwerkingen te verminderen of herstel te bevorderen.

KinderReiki

Kinderen vinden het over het algemeen heerlijk om Reiki te krijgen. Ze zijn van harte welkom voor een behandeling. Elke reikibehandeling kost 40,00 euro en duurt 1 uur.

Contact