Nieuwe data en tijden ACT-TRAINING

Van 19.30-21.30 uur op dinsdag vanaf maart 2019. Lees meer over ACT-Training

Nieuwe data en tijden MINDFULNESSTRAINING

Van 9.30-11.30 uur op vrijdagen vanaf 20 september  2019.

Meer info en aanmelden
Wil je meer informatie over deze training of jezelf direct aanmelden? Bezoek dan de contactpagina en vul het contactformulier in of neem telefonisch contact met me op.

Coaching Wijchen biedt momenteel de volgende trainingen:

 

Mindfulnesstraining 

Programma

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur.

Voor de cursus wordt gebruik gemaakt van een werkboek. De huiswerkopdrachten vormen een belangrijk praktisch deel van de training en vraagt 1 uur per dag.

Inhoud van de sessies:

Aandacht voor: 

  1. de adem en het nu
  2. het lichaam en voor aangename momenten
  3. je houding en voor onaangename momenten
  4. innerlijke stilte en stress
  5. gedachten en gevoelens
  6. interpretaties en communicatie
  7. je leven
  8. je heartfulness

Terugkerende onderdelen van de mindfulnesstraining zijn:

  • Ademhaling
  • Bodyscan
  • Aandacht- en concentratieoefeningen
  • Bewegingsoefeningen
  • Tijd om ervaringen uit te wisselen

De kosten voor de groepstraining zijn 250 euro. Dit is inclusief BTW

Het is mogelijk een individueel mindfulnessprogramma op maat te volgen. 

Mindfulness terugkoppeling op vragen van mij:

* Hoe heb je de training ervaren?
Ik vond de training heel intensief omdat je er dagelijks tijd aan moet besteden. De cursusavonden zelf vond ik heel prettig door de kleine setting en ik vind dat we een leuk groepje hadden. Het was een training waar ik echt iets aan heb met een prima opbouw en coach!

* Wat heeft de training met je gedaan?
De training heeft mij meer rust gegeven en ook meer zelfvertrouwen. Ik ervaar gedachten als minder belastend alhoewel ik merk dat ik nog steeds vaak afgeleid ben door gedachten, ook in meditatie.

* Wat heeft het je opgeleverd?
De training heeft mij goede tools opgeleverd voor een stabieler, rustiger leven. Het heeft mij bewuster gemaakt van heel veel dingen. Ik signaleer nu eerder de stressopwekkers. Ik mediteer nu wel regelmatig.

Doelen die mensen bereikten zijn:

  • Beter kunnen ontspannen en daardoor beter slapen.
  • Meer genieten van het hier & nu.
  • Beter besef dat ik er mag zijn.
  • Het leren van de kracht van ademhaling.
  • Meer inzicht in automatische negatieve gedachten.
  • 'Berg'houding bij moeilijke gesprekken en bij presentaties toepassen.
  • Inzicht in het grote "moet" gehalte dat je jezelf oplegt.

 

ACT-training (Acceptance and Commitment Therapy)



ACT is een vorm van positieve psychologie, die niet kijkt naar het bestrijden van klachten maar veel eerder vraagstukken van mensen wil verbeteren. ACT leert je om een zachtaardige houding aan te nemen ten opzichte van alles wat je denkt, voelt en ervaart, terwijl je op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken.

Als mensen in contact gekomen zijn met Mindfulness en verdieping, uitbreiding, meer inzicht en actie wensen, is ACT een prachtig middel.

Er kan ook een individuele training gevolgd worden. De prijs is dan in overleg.

  • Dit is een training die evenals Mindfulness Based Cognitive Therapy gebaseerd is op een wetenschappelijk onderzochte behandelmethode voor psychische klachten. En evenals mindfulness blijkt ook ACT heel goed bruikbaar als training voor mensen die meer voluit willen leven.
  • ACT is bruikbaar bij een veelheid aan psychische problemen
  • De radicaal andere manier waarop ACT-professionals met gedachten, emoties, lichamelijke sensaties en leefomstandigheden omgaan, zal je ongetwijfeld prikkelen en verrassen. De inzchten die ACT je geeft, zorgen ervoor dat je je niet meer blind kunt staren op de illusie van het denken.Je krijgt als het ware een soort derde oog aangereikt waarmee je ziet wat het verschil is tussen realiteit en onze verbale realiteit. ACT moedigt aan om het gevecht te staken en te komen tot acceptatie van de ondermijdelijke interne (pijn, verdriet, angst) en externe (ontslag, verlies van partner) gebeurtenissen van het leven, om tot een meer op waarden gericht leven te komen.
  • Daar waar mindfulness zich voornamelijk richt op het kunnen zijn met wat er is en met het vermogen om stil te kunnen staan, richt ACT zich op het in beweging komen vanuit 'zijn'. Wat is echt belangrijk voor je? Hoe kun je ideeën omzetten in waardevol handelen? Soms hebben we het gevoel vast te zitten. Angst voor de toekomst, angst voor verandering, vastzitten in een bepaalde sleur. Hoe ga je om met zaken die je het gevoel geven dat je vastzit?

 Het Programma 

  • De training beslaat 7 bijeenkomsten van 2 uur en kost 280 euro inclusief BTW en handout met (thuis)opdrachten. Er wordt in een kleine groep gewerkt. Er wordt veel gebruik gemaakt van praktische oefeningen en metaforen.

    Er kan ook een individuele training gevolgd worden. De prijs is dan in overleg.

     
  • De volgende ACT-componenten komen aan bod om te komen tot psychologische flexibiliteit.
  • Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
  • Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.
  • Mindfulness: In contact komen met het hier en nu.
  • Het zelf als context: Een andere, meer flexibele re4latie met jezelf creeren.
  • Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijd handelen: Dingen gaan doen op basis van je waarden.